Thursday, September 13, 2012

KAYUH, MOTOSIKAL & ASAP BERACUN!


Hai! Menjelang 16 September 2012 adalah sambutan Hari Malaysia. Muga negara kita sentiasa aman damai dan bolehlah kita berkayuh tanpa rasa takut akan keselamatan kita. Setiap pagi atau petang kita boleh berkayuh keliling Tasik Metro, dengan pemandangan yang menarik. Sayangnya tasik yang dikendalikan olih pihak DBKL ne masih membenarkan motosikal bergerak keliling tasik sambil mengeluarkan bunyi bising dan asap beracun.


Tidak mustahil, satu hari nanti wanita yang melakukan aktiviti riadah (berjalan, berjogging atau kayuh basikal) akan diragut olih penunggang motosikal. Diharap, sebelum terjadinya perkara yang tidak diingini, pihak DBKL dapat melarang penunggang motosikal daripada turut serta mengelilingi trek pejalan kaki atau trek basikal.


Jangan sudah terhantuk baru sedar rasa sakit! Tidak perlulah kita menulis surat kepada Datuk Bandar, kerana perkara seperti ini sepatutnya telah lama difikirkan olih olih pihak DBKL.


Semua tempat riadah di Kuala Lumpur (termasuk Tasik Metro) sepatutnya mesra pengguna tanpa gangguan bunyi bising motosikal dan tanpa pelepasan asap beracun. Malah penguatkuasa undang-udang seperti polis bantuan atau pengawal keselamatan disaran menggunakan basikal ketika membuat roandaan disekeliling tasik.

Bila lagi tempat riadah di KL ne bebas dengan pencemaran asap beracun? 

No comments:

Post a Comment