Monday, July 25, 2011

M.NASIR RENDAHKAN MARTABAT!

Selamat Pagi!
Hari ne Selasa - 26hb. June 2011
Aku sarapan kali ne dengan air milo yang disejukan semalaman, bersama coklat cake yang dah seminggu tersimpan dalam chiller. Walaupun dah seminggu, aku panaskan semula choklat cake dengan mikrowave untuk mencairkan coklat topping. Sambil minum aku selak akbar pagi ne sehelai demi sehelai. Sampai kat ruangan forum aku baca pendapat dari Jefferi Lazim dari Ipoh, Perak. Aku salin balik tulisan beliau untuk entri kali ne, sebagai bahan bacaan ringan.

" Amat memalukan! Itulah kalimah yang terpacul daripada mulut saya apabila kali pertama terlihat sebuah iklan makanan ringan terbaru melalui sebuah stesen televisen. Sukar dipercayai apa yang saya lihat bagaimana cara iklan itu diolah jalan ceritanya. Menggunakan Datuk M. Nasir sebagi pelakon utama dan membawa watak Hang Tuah membuatkan saya geleng kepala. Biar apa pun matlamat iklan tersebut, bagi saya ia telah merendakan martabat kedua-dua individu yang mempunyai tempat istimewa dalam kalangan orang Melayu. Saya juga sukar menerima kenyataan bagaimana M Nasir boleh menerima tawaran tersebut. Beliau dipanggil 'sifu' dalam industri muzik tanah air. Karya-karyanya berada pada satu tahap yang berbeza dan telah dianggap tersohor. Saya juga salah seorang antara berjuta peminat karya-karya beliau.

Amat malang M Nasir melakonkan watak yang boleh memalukan di mana pada akhir iklan itu, wataknya melayang dan kepala terhantuk pada huruf ejaan produk tersebut. Saya percaya kepala adalah simbol maruah kepada semua kaum apatah lagi dalam adat resam orang-orang Melayu. Lebih malang lagi watak Hang Tuah juga diheret bersama dalam kebodohan watak tersebut. Mungkin iklan tersebut mampu menarik lebih ramai pelanggan dengan menggunakan M Nasir dan watak Hang Tuah. Namun bagi saya, perkara ini benar-benar memalukan orang- orang Melayu.

Hang Tuah adalah pahlawan terbilang yang tiada tolok bandingnya, baik ilmu kepahlawanan, kesetiaan, kebijaksanaan dan pengorbanannya menyerlahkan jati dirinya. Sedihnya, keperwiraan Hang Tuah menjadi bahan lucuan dan mengundang hilai tawa penonton setiap kali disiarkan". - Jefferi Lazim


No comments:

Post a Comment