Wednesday, June 16, 2010

MELAYU PERLU BANGKIT!


" Melayu perlu bangkit pertahan hak " Itulah tajuk yang menarik hati ku pagi ne... Laporan oleh Radhuan Hussain - Pengarang.

Masa depan orang Melayu kini dalam keadaan amat genting dan cemas apabila kaum itu semaki kehilangan kuasa yang akhirnya akan menerima nasib seperti minoriti Melayu di Singapura. Jika kaum Melayu di negara ini masih belum sedar untuk bangkit mempertahankan hak mereka, tidak mustahil kaum itu akan menjadi kaum minoriti di negara sendiri.

"Kita (orang Melayu) dalam keadaan amat genting, bukannya kita bangkit untuk merusuh tapi dari segi hak, kita sudah terhakis. Tidak banyak lagi kekayaan yang dinikmati oleh kita. Sedarlah dan bangkitlah agar kita sama-sama susun langkah, bukannya merusuh tapi untuk menuntut hak kita".

Orang Melayu perlu menyalahkan diri sendiri apabila kuasa yang dimiliki semakin terhakis sehingga menyebabkan kaum majoriti bertukar kepada minoriti...


Tun Dr. Mahathir Mohamad
Perhimpunan Melayu Bangkit
Stadium Negeri - Kuala Terengganu

.........................................................................................................................................................................

Suara Hati MJ : " Zaman dulu ade Angkatan Pemuda Insaf (API) yang pemudanye memperjuangkan hak-hak orang Melayu. Pemuda hari ne lebih ramai yang jadi batu api, suka menyalahkan kerajaan. Emak-bapaknye pun sama...menyalahkan kerajaan! Padahal dioarang dapat kerja kat jabatan kerajaan, anak-anak sekolah kerajaan...biler nak masuk kolej atau U mulelah terhegeh-hegeh nak pinjam biwasiswa dari kerajaan. Bila dah tamat pengajian, dapat pulak kerja - hutang biwasiswa tak nak bayar! Bapak borek anak-anak rintik...

Itulah orang Melayu sekarang - Terlampau banyak makan belacan, budu dan cencalok! Di- tambah pulak ramuannya dengan duit haram : rasuah, curi tulang, tidak amanah, berjudi, meyeludup petrol, gula, dan tepung. Duit tu ge anak-bini makan...cantihlah tu!. Anak-anak pun jadi degil dan liar pasal darah yg mengalir dalam tubuh mereka tu adalah dari sumber yang tidak sah. Pernah MJ terbaca berita pasal penyeludupan : Wartawan tu tanya kepada Pakcik yang berkopiah, kenape memilih pekerjaan ne...Jawap Pak Cik tu " Ini je koje yang Pak Cik boleh buat, lagi pun sikit je yg Pak cik seludup". Banyak atau sikit - tetap tidak sah!

MJ tau luorang mesti xpuas hati pasal MJ kutuk perbuataan yang suka menyalahkan kerajaan. Jika luorang betul orang Melayu ... luorang xkan marah! Yang suka marah-marah ne Melayu kacukan. Lu orang xkan dah lupa lirik lagu Warisan dari GPMS? Mase kat kolej dulu bukan main lagi ader yang menangis bile nyanyi lagu ne! ORANG MELAYU SELALU LALAI!

1 comment: