Tuesday, December 13, 2011

JOM GE PANGKOR!


























Percutian kali ne kami pilih untuk ke Pulau Pangkor!
Kami tiba di pekan Lumut dengan selamat. Singgah dulu kat gerai berhampiran jetty untuk makan tengahari. Bila perut dan di isi, kami gerak untuk menaiki ferry. Ferry berhenti kejap kat jetty Sg Pinang dan lepas tu henti kat jetty Pangkor. Untuk sampai kat penginapan, kami kene kayuh sejauh 2km. Lepas tu chek-in di Coral Bay Resort yang terletak di Pasir Bogak. Selesai urusan di kauter penyambut tetamu, kami segera masuk ke apartment untuk berehat.



Berehat sekejap - Lepas mandi kami turun kebawah dan kayuh basikal menuju pantai Pasir Bogak. Sepanjang menyusuri laluan ke pantai, kelihatan di kiri kanan jalan kedai- kedai menjual pakaian mandi, kedai ikan bilis, warung burger, gerai makanan dan juga basikal dan motosikal untuk di sewa. Lepas menikmati pemandangan dan klik sana klik sini, kami kayuh menuju pantai Teluk Nipah.



Pertama kali berkayuh kat Pulau Pangkor Beb! Ada yang kayuh mtb, road bike, hybrid dan fixie. Basikal fixie yang di kayuh oleh Uan dengan logo Angry Birds nampak fancy. Pemegang pendek, freewheel mati dan hanya ada brek depan itu pun dah kematu getahnye. Bila laluan mendaki, pastilah kene turun dan tolak basikal. Lepas tu plak melalui jalan bengkang-bengkuk dan menurun, apa lagi haru- birulah siUan. Nasib baik masih boleh kawal lagi ketika menuruni bukit Pangkor! Kalu tidak pasti cium jalan tar.

Besoknyer, kami kayuh pulak keliling pulau. Bermula dari tempat penginapan, kami gerak ke pekan Pangkor menuju Kg. Teluk Gedung. Kat sini kami singgah di Dutch Fort and Scared Rock. Lepas tu pusing balik ke arah pekan dan terus kayuh menuju pekan Sg Pinang, Teluk Cempedak dan Teluk Dalam. Terus kayuh melalui Airport, Belanga Bay, Coral Beach dan berhenti makan tengahari di Teluk Nipah.



Last day kat Pulau Pangkor!
Bangun pagi nak brekfast, tapi nak sarap kat pekan Pangkor. Jadi Kuzai dan Lisah aje yang brekfast kat kopi haus. Pagipagi camne malas dah nak kayuh, jadi kami tunggang motosikal je! Lepas sarapan kami balik ke tempat penginapan dan siap-siap untuk chek-out. Lepas tu kami kayuh dan tinggalkan Coral Bay Resort dengan sedikit kenangan.


Setelah ferry sampai kat jetty Lumut, kami pun berpecah kepada dua kumpulan. (I) Azhar, Uan dan Mahfol nak makan tengahari (II) Kuzai, Lisah, Ahmad dan Mj nak ge beli hasil tangkapan laut, macam sotong madu, maruku ikan atau beli ikan bilis untuk ole-ole!


Nota Kaki: Masa kat pekan Lumut tu, sempat gak doktur dan bomoh merawat pesakit pompuan mat salleh dari Europe. Si Azhar siap bagi sebotol minyak gamat! Hehehe..... Photo kat bawah ne pulak, Mj dah tukar warna kulit-maklumlah asyik berjemur je kat tepi pantai!

No comments:

Post a Comment